Piekeren: hoe kom je er vanaf?

piekeren - zorgen maken

Als er iemand uit je omgeving ernstig ziek is, kan dat grote zorgen met zich meebrengen. Zeker als je optreedt als mantelzorger kunnen die zorgen je soms boven het hoofd groeien. Je gaat je steeds meer zorgen maken en gaat piekeren over hoe je de dingen misschien anders of beter aan zou kunnen pakken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hier zelf aan onderdoor gaat en dat het je te veel stress oplevert, daarom geven we je hier een gouden tip die we ontdekten via Psychologie Magazine.

Piekerexpert Ad Kerkhof geeft de volgende tip: plan ’s avonds en ’s ochtends een moment in om even flink te piekeren. Alle piekergedachten die daarvoor of daarna in je hoofd opdoemen, kun je dan uitstellen tot het eerstvolgende geplande piekermoment. Zo is het voor iemand die veel piekert voor het slapen gaan bijvoorbeeld fijn dat alle piekergedachten al een paar uur voordat ze gaat slapen uit haar gedachten zijn verdwenen. Het gepieker dat je gedachten daarna nog binnendringt, moet wachten tot de volgende ochtend, wat je helpt om deze vervelende gedachten (tijdelijk) uit je hoofd te zetten.

Lukt het uitstellen je niet zo goed? Leg dan een blocknootje op je nachtkastje en schrijf de gedachten even kort van je af. Je kunt ze dan de volgende ochtend nog even meenemen tijdens je piekermomentje, om ze dan alsnog uit je hoofd te zetten.